У складу са Законом о високом образовању, члан 13а, АКОКВО је у обавези да предлаже мјере за унапрјеђење квалитета високог образовања. Такође, у складу са стандардом 3.4. Европских стандарда и смјерница (ЕSG), АКОКВО је у обавези да израђује тематске анализе које описују и анализирају активности из екстерног обезбјеђења квалитета.
Основе за истраживања су:
- Поступци акредитације и реакредитације који филтрирањем података идентификују добре и лоше праксе, и дају препоруке за унапрјеђење стања;
- Компаративне анализе система обезбјеђења квалитета на простору ЕHЕА;
- Теме од значаја за актуелни контекст и унапрјеђење система високог образовања.
У периоду до прве половине 2025. године, АКОКВО је израдила низ компаративних анализа с циљем бољег разумијевања специфичних изазова и прилика унутар различитих образовних система широм ЕHЕА. Поменуте анализе су послужиле како креаторима политика приликом израде новог Закона о високом образовању, тако и за унапрјеђење самих процедура унутар АКОКВО.
У наставку је преглед реализованих истраживачких активности до прве половине 2025. године:
Анализа о аспирацијама матураната на путу прелаза из средњег у високо образовање
Током 2024. године АКОКВО је започела изазовно истраживање у вези са начинима на које матуранти доносе одлуке о избору студија, с циљем да се, са аспекта институције, допринесе рјешавању једног од горућих проблема на путу прелаза у високо образовање. Истраживање је уз сагласност Министарства, Завода за школство и Центра за стручно образовање започето у априлу 2024. године дистрибуцијом упитника свим средњим школама у Црној Гори. Јавна презентација Анализе одржана је у мају 2025. године.
Анализа стања усклађености система обезбјеђења квалитета на основу Европских стандарда и смјерница
Поменутом Анализом утврђено је да је АКОКВО усклађена са 4 од 14 ЕSG стандарда, док је за преосталих 10 стандарда постигнута дјелимична усклађеност, највећим дијелом због неадекватног законског рјешења. Анализа усклађености омогућава да АКОКВО континуирано прати свој прогрес на путу испуњења ESG-а.
Компаративна анализа испуњености ЕSG стандарда 3.3. „Независност“
У циљу што адекватнијег дефинисања чланова новог Закона о високом образовању АКОКВО је израдила Компаративну анализу испуњености ЕSG стандарда 3.3. „Независност“, на примјеру 11 агенција. Сврха ове Анализе је сагледавање управљачких структура и структура стручног тијела задуженог за поступке евалуација. Закључено је да у свим анализираним агенцијама оба тијела чине сви партнери у систему високог образовања.
Компаративна анализа ЕSG стандарда 3.6. „Интерно обезбјеђење квалитета и професионално понашање“
На примјерима 5 агенција које су пуноправне чланице ЕNQА-е идентификоване су кључне компоненте које чине успјешан интерни систем квалитета, што ће бити основа за обликовање будућих активности у раду АКОКВО
У току је израда Анализе испуњености Стандарда 7, критеријум ф, извјештаја о реакредитацији.
Поменута истраживања омогућавају усклађивање са најновијим трендовима у сектору високог образовања, чиме доприносимо даљој интеграцији црногорског образовног система у европске оквире високог образовања.
Такође, АКОКВО је задужена за вођење базе актуелних акредитација студијских програма, односно реакредитација установа високог образовања, и у вези са тим спроводи следеће активности:
- Ажурирање базе акредитованих студијских програма и реакредитованих установа;
- Ажурирање базе студијских програма који су реакредитовани кроз поступке реакредитације установа високог образовања;
- Ажурирање заједничке базе акредитованих студијских програма и установа држава Западног Балкана;
У циљу мониторинга и квантитативног прегледа система високог образовања у Црној Гори, АКОКВО на годишњем нивоу ажурира интерну базу уписаних и дипломираних студената у Црној Гори,као и базу установа високог образовања и студијских програма. Прикупљање података о броју уписаних и дипломираних студената редовна је активност коју АКОКВО обавља, а која се темељи на званичним подацима МОНСТАТ-а.
У 2025. години, АКОКВО ће започети са активностима на креирању, слању и анализирању упитника који се односе на искуство стејкхолдера у поступцима евалуације. Путем дистрибуираних упитника, АКОКВО планира да прикупи повратне информације од стејкхолдера који су прошли кроз различите евалуационе процесе, као што су: акредитација студијских програма, реакредитација установа високог образовања и фоллоw-уп поступци. Анализа упитника ће помоћи АКОКВО да на основу искуства и сугестија стејкхолдера побољша ефикасност евалуационих поступака и процедура.
Такође, у другој половини 2025. године АКОКВО ће бити посвећена изради тематских анализа у вези са налазима из евалуационих поступака.