Правни оквир система високог образовања и обезбјеђења квалитета у Црној Гори чине Закон о високом образовању, Закон о академском интегритету, као и сет стандарда и подзаконских аката.
Стратешки оквир система високог образовања дефинисан је Стратегијом развоја високог образовања.
Законом о високом образовању (измјенама из 2017. године) дефинисано је да послове на обезбјеђењу квалитета високог образовања обавља АКОКВО, у складу са европским стандардима и смјерницама.
У вези са тим, надлежности АКОКВО које произилазе из члана 13а, поменутог Закона су сљедеће:
1) спроводи поступак акредитације студијског програма и издаје сертификат о акредитацији студијског програма;
2) спроводи поступак екстерне евалуације установе високог образовања и издаје сертификат о реакредитацији установе високог образовања на основу извјештаја о реакредитацији;
2а) доноси стандарде за евалуацију у складу са стандардима у Европском простору високог образовања;
3) спроводи периодичну оцјену квалитета рада лиценцираних установа високог образовања на захтјев овлашћеног органа установе или Министарства;
4) утврђује листу експерата за акредитацију студијских програма, односно реакредитацију установа на основу јавног позива;
5) сарађује са установама високог образовања у обезбјеђивању и унапређењу квалитета;
6) анализира извјештаје о самоевалуацији установа и извјештаје о екстерној евалуацији установа;
7) предлаже мјере за унапређење квалитета високог образовања на основу препорука из извјештаја о реакредитацији установа високог образовања и доставља их Министарству и Влади;
8) води регистар акредитованих студијских програма и реакредитованих установа;
9) утврђује методологију рангирања установа и врши рангирање установа високог образовања;
10) врши и друге послове прописане Законом.
Обезбјеђење квалитета се остварује кроз поступак самоевалуације установа високог образовања, као и кроз поступке екстерне евалуације које спроводи АКОКВО. Поступци екстерне евалуације у складу са Законом о високом образовању су:
– акредитација студијских програма;
– реакредитација установа високог образовања;
– акредитација програма цјеложивотног учења;
– периодична оцјена квалитета рада установа високог образовања.
Поред законског оквира, обезбјеђење квалитета високог образовања регулисано је:
- Правилником о поступку акредитације студијских програма, садржају и облику сертификата о акредитацији, који је донијело Министарство просвјете, као и стандардима и актима које је донијела АКОКВО, а то су:
- Правила о поступку реакредитације установе високог образовања;
- Правила о поступку акредитације програма цјеложивотног учења;
- Стандарди и смјернице за акредитацију студијских програма;
- Стандарди и смјернице за реакредитацију установа високог образовања;
- Стандарди и смјернице за акредитацију Агенције за обезбјеђење квалитета високог образовања;
- Сет пратећих образаца и захтјева за спровођење поступака акредитације и реакредитације;
- Интерна процедура за спровођење поступка реакредитације установе високог образовања;
- Интерна процедура за спровођење поступка акредитације студијског програма;
- Пословник о раду Комисије за акредитацију студијског програма;
- Правила о садржају и начину вођења регистра акредитованих студијских програма и реакредитованих установа високог образовања;
- Правила о садржају анкете за студенте и основне одредбе.
Високо образовање у Црној Гори се стиче на установама високог образовања и то на: универзитету, факултету, умјетничкој академији и високој школи.
Студије се разликују према:
- Врсти: основне, мастер и докторске;
- Основне и мастер могу бити академске или примијењене;
- Власништву: државне (факултети немају својство правног лица) и приватне (факултети могу имати својство правног лица);
- Организацији извођења студијских програма: самосталне, заједнички програми са домаћом или иностраном установом;
- Начину извођења наставе: традиционалне, на даљину и на енглеском језику.
Дипломе који се стичу на установи високог образовања су:
- диплома основних студија: академских (180 ЕЦТС) и примијењених (180 ЕЦТС);
- диплома мастер студија: академских (120 ЕЦТС) и примијењених (120 ЕЦТС);
- диплома о завршеним интегрисаним основним и мастер студијама обима 300, односно 360 ЕЦТС;
- диплома универзитета из области регулисаних професија (медицина, стоматологија, архитектура, фармација, висока медицинска школа) у складу са Директивом 2005/36ЕЦ и Директивом 55/13ЕЦ;
- диплома универзитета академских докторских студија обима 180 ЕЦТС.
Поред измјена Закона о високом образовању, којим је 2017.године препознато оснивање АКОКВО, уведене су и сљедеће, кључне промјене у систему високог образовања у Црној Гори:
- нови модел студирања 3+2+3, умјесто досадашњег 3+1+1+3;
- бесплатне основне и мастер студије на јавним установама високог образовања;
- обавезност практичне наставе најмање 25% у односу на укупну оптерећеност студента по предметима, односно години, у зависности од исхода учења за поједини студијски програм.