Font Resize

Болоњски процес

Болоњски процес и активности Црне Горе у Групи за праћење Болоњског процеса (BFUG)

Болоњска декларација је заједничка декларација европских министара образовања потписана у Болоњи у јуну 1999. године, усмјерена ка реформи система високог образовања у Европи и представља темељ Болоњског процеса.

Кроз учешће у Болоњском процесу, земље потписнице Болоњске декларације потврђују и своје учешће у оквиру Европског простора високог образовања (EHEA).

EHEA као иницијатива је формално покренута 12. марта 2010. године на Министарској конференцији у Будимпешти и Бечу. Циљ ове иницијативе је интензивирање сарадње између институција високог образовања широм Европе и унапређење мобилности. Тренутно, укупно 49 земаља чини Европски простор високог образовања.

Основни циљ имплементације Болоњске декларације је да сваком студенту гарантује стицање квалитетног знања, способности и вјештина које га чине конкурентним, како на локалном, тако и на регионалном и глобалном тржишту рада.

Болоњски процес остварује тај циљ кроз реформирани систем високог образовања који чине три циклуса студија и европски систем преноса кредита (ECTS), као мјера обима студија.
Такође, реформирани систем карактерише увођење концепта обезбјеђења и континуиране контроле квалитета, увођење “допуне дипломе” као пратећег документа који описује студијски програм и стечено знање, вјештине и компетенције, интензивирање мобилности студената и наставног особља, признавање стечених квалификација и диплома у складу са Лисабонском конвенцијом, укључивање студената као партнера у образовном процесу и у доношењу одлука, као и развој концепта цјеложивотног учења.

Црна Гора учествује у Болоњском процесу још од 2003. године, а 2007. године на Министарској конференцији одржаној у Лондону, потврђено је чланство и статус Црне Горе у том процесу као самосталне и међународно признате државе. Кроз учешће у Болоњском процесу, Црна Гора потврђује и своје дјеловање у оквиру EHEA.

На Министарској конференцији у Јеревану 2015. године, Црна Гора се обавезала да ће досљедно примјењивати „Европске стандарде и смјернице за обезбјеђење квалитета у Европском простору високог образовања (ESG)“. Руководећи се тим циљем, Влада Црне Горе је 2017. године донијела Одлуку о оснивању Агенције за контролу и обезбјеђење квалитета високог образовања (АКОКВО).

Група за праћење Болоњског процеса (BFUG)

BFUG је извршна структура која надгледа Болоњски процес и формирана је 1999. године. BFUG-у је повјерена припрема министарских конференција, политичких форума, надгледање Болоњског процеса између конференција и израда извјештаја о имплементацији. Састанци BFUG-а имају важну улогу у развоју EHEA.

Министарство просвјете је у марту 2023. године за представника Црне Горе у BFUG-у именовало Милицу Кавеџић, помоћницу директора АКОКВО. Тим чином је Црна Гора, након дужег времена, обновила своје међународно присуство у кровној структури EHEA.

На Министарској конференцији одржаној 29. и 30. маја 2024. године у Тирани, Албанија, усвојен је нови Тирана комунике – документ који представља оквир дјеловања у систему високог образовања широм EHEA, у периоду до сљедеће конференције, који је означио одређене реформе и трендове у обезбјеђењу квалитета који ће почети током 2025. године.

Нa поменутој Министарској конференцији учествовала је и црногорска делегација и тиме се обавезала на спровођење усвојених реформи на простору EHEA.

Тирана комунике је потврдио посвећеност земаља EHEA испуњавању три кључне обавезе Болоњског процеса: три циклуса студија, признавање диплома и обезбјеђење квалитета високог образовања.

Даље, обезбјеђење квалитета у складу са Европским стандардима и смјерницама (ESG), академски интегритет, укљученост студената у управљачке структуре, цјеложивотно учење, достицање циљева одрживог развоја УН-а (SDGs), адекватна примјена вјештачке интелигенције (AI), као и мобилност студената (најмање 20% студената), представљају неке од најважнијих смјерница будућих праваца развоја високог образовања до 2030. године, а које су дефинисане овим документом.

Имплементација договорених обавеза, које произилазе из Тирана комуникеа, захтијева активан допринос свих стејкхолдера у систему високог образовања, како би се студентима омогућило стицање квалитетног високог образовања, заснованог на фундаменталним вриједностима дефинисаним овим документом.