U organizaciji Nacionalne Erasmus+ kancelarije u Crnoj Gori, a na inicijativu Tima stručnjaka za reformu visokog obrazovanja (HERE), održan je dvodnevni seminar pod nazivom „Plagijarizam u visokom obrazovanju – podizanje svijesti, izazovi i posledice“, u prostorijama Univerziteta Donja Gorica 26. i 27. februara.
Ovaj događaj je na jednom mjestu okupio predstavnike akademske zajednice, studenata, kreatore politika u oblasti visokog obrazovanja, kao i ostale relevantne stejkholdere.
Gostujući predavač prof. Mohammad Khalil sa Univerziteta Bergen u Norveškoj upoznao je prisutne sa kompleksim fenomenom plagijarizma, sa izazovima koje tehnološki razvoj i vještačka inteligencija sa sobom nose, kao i sa politikama Evropske unije koje regulišu ovu materiju.
Predstavnici akademske zajednice su sa predstavnicima studenata razmijenili svoje stavove kada je u pitanju poštovanje načela akademskog integriteta, uz poruku da su represivne mjere i otkrivanje slučajeva kršenja važne, ali ne i efikasne koliko i podizanje kulture integriteta. Složili su se da je nerijetko veći fokus stavljen na provjeru studenata nego nastavnog kadra.
Pomoćnica direktora Agencije, Milica Kavedžić, je tokom drugog dana seminara održala izlaganje na temu povezanosti koncepta obezbjeđenja kvaliteta visokog obrazovanja i akademskog integriteta. Ona se u svom izlaganju osvrnula na međunarodnu perspektivu kada je u pitanju uvođenje legislative koja reguliše oblast akademskog integriteta, ističući da je Grupa za praćenje Bolonjskog procesa (BFUG) u okviru poslednjeg Izvještaja o napretku istakla Crnu Goru kao jedinu zemlju koja je na području Evropskog prostora visokog obrazovanja (EHEA) zakonski regulisala ovu tematiku.
Navela je da Agencija koristi holistički pristup kada je u pitanju odnos prema konceptu akademskog integriteta, i to na način da akademski integritet sagledava kao dio eksternog obezbjeđenja kvaliteta, ali ne isključivo kroz monitoring da li ustanove visokog obrazovanja imaju mehanizme i politike, već nastoji da djeluje kao tačka koja povezuje Etički komitet i ustanove visokog obrazovanja, podižući javnu svijet o važnosti poštovanja koncepta akademskog integriteta.
Takođe, pomoćnica direktora je upoznala prisutne i sa dosadašnjim aktivnostima Agencije u ovoj oblasti i to naročito sa aspekta uvođenja dodatnog standarda u postupcima obezbjeđenja kvaliteta, a koji je definisao mehanizme za provjeru i jačanje kulture kvaliteta. Tim povodom, upoznala je prisutne sa pilot evaluacijom koju je Agencija sprovela u saradnji sa Savjetom Evrope i Etičkim komitetom, a u kojoj su učestvovale sve ustanove visokog obrazovanja u Crnoj Gori, u periodu od februara do septembra 2023.godine.
U konačnom, konstatovala je činjenicu da su ustanove visokog obrazovanja, u najvećem broju slučajeva kroz pilot evaluaciju pokazale ispunjenost kriterijuma, međutim, i pored toga, izazove koje ispunjenje načela akademskog integriteta sa sobom nosi, ustanove navode kao dnevno aktuelnu temu.
Stoga, u zaključku je navela da se naše društvo suočava sa izazovom nužne promjene paradigme od pristupa studijama s ciljem pribavljanja diplome, ka pristupu koji podrazumijeva trajnu izgradnju znanja. Ta promjena je usmjerena ka izgradnji kulture kvaliteta, kojoj svi akteri u sistemu visokog obrazovanja treba da pruže punu podršku.