Високо образовање у Црној Гори

Правни оквир система високог образовања и обезбјеђења квалитета у Црној Гори чине Закон о високом образовањуЗакон о академском интегритету, као и сет стандарда и подзаконских аката.

Стратешки оквир система високог образовања дефинисан је Стратегијом развоја високог образовања.

Законом о високом образовању (измјенама из 2017. године) дефинисано је да послове на обезбјеђењу квалитета високог образовања обавља АКОКВО, у складу са европским стандардима и смјерницама.

У вези са тим, надлежности АКОКВО које произилазе из члана 13а, поменутог Закона су сљедеће:

1) спроводи поступак акредитације студијског програма и издаје сертификат о акредитацији студијског програма;

2) спроводи поступак екстерне евалуације установе високог образовања и издаје сертификат о реакредитацији установе високог образовања на основу извјештаја о реакредитацији;

2а) доноси стандарде за евалуацију у складу са стандардима у Европском простору високог образовања;

3) спроводи периодичну оцјену квалитета рада лиценцираних установа високог образовања на захтјев овлашћеног органа установе или Министарства;

4) утврђује листу експерата за акредитацију студијских програма, односно реакредитацију установа на основу јавног позива;

5) сарађује са установама високог образовања у обезбјеђивању и унапређењу квалитета;

6) анализира извјештаје о самоевалуацији установа и извјештаје о екстерној евалуацији установа;

7) предлаже мјере за унапређење квалитета високог образовања на основу препорука из извјештаја о реакредитацији установа високог образовања и доставља их Министарству и                Влади;

8) води регистар акредитованих студијских програма и реакредитованих установа;

9) утврђује методологију рангирања установа и врши рангирање установа високог образовања;

10) врши и друге послове прописане Законом.

Обезбјеђење квалитета се остварује кроз поступак самоевалуације установа високог образовања, као и кроз поступке екстерне евалуације које спроводи АКОКВО. Поступци екстерне евалуације у складу са Законом о високом образовању су:

– акредитација студијских програма;

– реакредитација установа високог образовања;

– акредитација програма цјеложивотног учења;

– периодична оцјена квалитета рада установа високог образовања.

Поред законског оквира, обезбјеђење квалитета високог образовања регулисано је:

Високо образовање у Црној Гори се стиче на установама високог образовања и то на: универзитету, факултету, умјетничкој академији и високој школи.

Студије се разликују према:

  • Врсти: основне, мастер и докторске;
  • Основне и мастер могу бити академске или примијењене;
  • Власништву: државне (факултети немају својство правног лица) и приватне (факултети могу имати својство правног лица);
  • Организацији извођења студијских програма: самосталне, заједнички програми са домаћом или иностраном установом;
  • Начину извођења наставе: традиционалне, на даљину и на енглеском језику.

Дипломе који се стичу на установи високог образовања су:

  • диплома основних студија: академских (180 ЕЦТС) и примијењених (180 ЕЦТС);
  • диплома мастер студија: академских (120 ЕЦТС) и примијењених (120 ЕЦТС);
  • диплома о завршеним интегрисаним основним и мастер студијама обима 300, односно 360 ЕЦТС;
  • диплома универзитета из области регулисаних професија (медицина, стоматологија, архитектура, фармација, висока медицинска школа) у складу са Директивом 2005/36ЕЦ и Директивом 55/13ЕЦ;
  • диплома универзитета академских докторских студија обима 180 ЕЦТС.

Поред измјена Закона о високом образовању, којим је 2017.године препознато оснивање АКОКВО, уведене су и сљедеће, кључне промјене у систему високог образовања у Црној Гори:

  • нови модел студирања 3+2+3, умјесто досадашњег 3+1+1+3;
  • бесплатне основне и мастер студије на јавним установама високог образовања;
  • обавезност практичне наставе најмање 25% у односу на укупну оптерећеност студента по предметима, односно години, у зависности од исхода учења за поједини студијски програм.
Font Resize